Despre noi
Cuprins
2 1906-2012 Reorganizarea mişcării sindicale din România
2.1 Conducerea UGSR a fost validată definitiv de instanţele judecătoreşti!
3.1 Organizarea statutară şi juridică a UGSR
3.2 Continuitatea persoanei juridice CGM-UGSR
3.3 7,5 milioane de membri în 1989
3.4 Patrimoniul Sindical Naţional
3.5 Averea de miliarde a UGSR, jefuită constant
3.6 Sind România SRL – instrumentul de fraudare a averii sindicatelor
3.7 Cum s-a recuperat sediul central al UGSR
Confederația își declară independența față de partidele politice, organele de stat, alte structuri instituționale, politice, non-guvernamentale și patronale. De asemenea, UGSR consideră inadmisibil cumulul de funcții sindicale cu funcții în conducerea centrală sau locală a unor partide politice, instituții centrale și teritoriale din subordinea Guvernului sau cu alte funcții de natură să afecteze activitatea și independența organizației sindicale.
Conform art. 16 din Statut, la UGSR se pot afilia structuri sindicale, asociații profesionale ale celor ce practică munca individual, sau care își desfășoară activitatea în unități economice, sociale, educative, culturale, științifice și de cercetare, organizații centrale, județene și locale ale pensionarilor, organizații centrale și teritoriale ale Caselor de Ajutor Reciproc ale Pensionarilor (CARP), recunoscute ca fiind legale de către legislația în vigoare și care recunosc Statutul UGSR.
Nu pot dobândi calitatea de membru al Uniunii Generale a Sindicatelor din România – UGSR, potrivit art. 17 din Statut, persoanele care au deținut funcții de conducere în structura altor organizații sindicale (sindicate, federații, confederații, uniuni județene) și care, prin actele și faptele săvârșite, au adus atingere, prejudicii, Uniunii Generale a Sindicatelor din România și patrimoniului acesteia. (Mai multe amănunte în secțiunea Aderă la UGSR)
Doctrina democraţiei şi a solidarităţii sociale, statutul, programul şi acţiunile constante pentru dialog social îndreptăţesc locul pe care UGSR
şi-l revendică în cadrul mişcării sindicale din ţara noastră, ca o platformă serioasă a societăţii civile, adeptă a unui militantism sindical autentic.
1906-2012 Reorganizarea mişcării sindicale din RomâniaCongresul de reorganizare a Uniunii Generale a Sindicatelor din România – UGSR, ce a avut loc la data de 17 noiembrie 2012 la Sediul Central al UGSR din Bd. Regina Elisabeta nr. 45 din Bucureşti, a stabilit obiectivele şi măsurile care vor fi luate pentru consolidarea unei mişcări sindicale autentice. Cei aproximativ 200 de delegaţi prezenţi la congres au votat Acordul de fuziune prin absorbţie între Uniunea Generală a Sindicatelor din România, înfiinţată prin Sentinţa nr. 43/PJ/1945, în calitate de confederaţie absorbantă, şi Uniunea Generală a Sindicatelor din România, înfiinţată prin Decizia Civilă nr. 474/PJ/2010 a Curţii de Apel Bucureşti, în calitate de confederaţie absorbită. Congresul a votat noul statut al organizaţiei, în conformitate cu convenţiile Organizaţiei Internaţionale a Muncii, directivele europene din domeniu şi în conformitate cu Codul Muncii şi Legea nr. 62/2011 a dialogului social. Ca rezoluţie principală a congresului a fost votată Declaraţia-Program a UGSR, un document care, după ce va fi pus în practică, va întări coeziunea şi solidaritatea sindicală din România, transformând confederaţia într-o veritabilă platformă a societăţii civile. Astfel, delegaţii prezenţi la congres şi-au propus să susţină următoarele măsuri: – Modificarea în regim de urgenţă a legislaţiei muncii, a Codului Muncii şi a Legii nr. 62/2011 a dialogului social, pentru ca salariaţii şi pensionarii să poată să fie reprezentaţi şi apăraţi, inclusiv în faţa instanţelor de judecată; – Recunoaşterea dreptului legitim al pensionarilor de a se constitui în sindicate şi de a participa efectiv la luarea unor decizii la nivel naţional, cu referire la pensii şi la pensionari, la fel ca în alte ţări din Uniunea Europeană; – Renunţarea la taxa judiciară şi la taxele şi impozitele plătite către stat de către sindicate; – Elaborarea unor politici active în domeniul reconversiei profesionale; – Redimensionarea alocaţiei de stat pentru copii; – Înlăturarea oricăror discriminări ale femeilor în raporturile de muncă; – Îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă pentru categoriile defavorizate, copii, pensionari şi șomeri; – Dezvoltarea unităţilor medicale şi construirea unor centre moderne de diagnostic şi tratament, competitive la nivel european;– Promovarea unor acţiuni eficiente pentru îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă şi de muncă; – Dezvoltarea şi modernizarea învăţământului, în scopul asigurării unei pregătiri temeinice a tinerei generații; – Acordarea unei atenţii deosebite dezvoltării medicinei muncii; – Negocierea Contractului colectiv de muncă la nivel naţional; – Susţinerea libertăţii de exprimare, a libertăţii de gândire, ca drepturi fundamentale într-o societate democratică. Depolitizarea instituţiilor publice din mass-media, Societatea Română de Radiodifuziune, Societatea Română de Televiziune, Agenţia Naţională de Presă AGERPRES; – Înfiinţarea tribunalelor muncii, ca instanţe specializate în domeniul relaţiilor de muncă şi depolitizarea Inspecţiei Muncii.
Conducerea UGSR:
Conducerea UGSR a fost validată definitiv de instanţele judecătoreşti!
Raportprivind activitatea desfăşurată de către Comitetul Naţional al UGSR pentru organizarea activităţii sindicatelor libere din România
Organizarea statutară şi juridică a UGSRÎn analiza de astăzi a activităţii Uniunii Generale a Sindicatelor din România trebuie să avem în vedere că prima bornă a organizării sindicatelor din România a fost marcată la Congresul din 13-15 august 1906, la trei ani după constituirea Uniunii Generale a Industriaşilor din România (UGIR), sub denumirea de Uniunea Generală a Sindicatelor din România (UGSR).
Confederaţia Generală a Muncii (CGM) s-a înfiinţat ca persoană juridică în ianuarie 1945, în temeiul Legii nr. 52/1945, iar prin Sentinţa Civilă nr. 43 din 11 iunie 1945 a fost înregistrată în Registrul Special al persoanelor juridice de la grefa Tribunalului Ilfov, sub numărul 7.
Evoluţia social-istorică a mişcării sindicale din România evidenţiază că, la Congresul General al Sindicatelor din august 1906, prin statut şi rezoluţiile adoptate, au fost puse bazele unităţii sindicale şi, odată cu aceasta, patrimoniul sindical devine unitar, este naţional, indivizibil şi netransmisibil în afara structurii unitare a mişcării sindicale. Toate legile care au guvernat şi guvernează activitatea sindicală, respectiv Convenţia OIM nr. 87/1948, Decretul nr. 54/1945, Legea sindicatelor nr. 45 din 1991, Legea sindicatelor nr. 54/2003 şi Legea nr. 62/2011 a dialogului social, au stipulat caracterul indivizibil, unitar şi netransmisibil al patrimoniului structurilor sindicale.
Continuitatea persoanei juridice CGM-UGSRConsecvenţa unităţii sindicale naţionale este reconfirmată de Congresul Confederaţiei Generale a Muncii (CGM) din ianuarie 1945, de Congresul Uniunii Generale a Sindicatelor din România din 16-19 mai 1966, care schimbă denumirea de CGM în UGSR, revenind astfel la denumirea istorică adoptată în anul 1906, precum şi în anul 1989 când, în ziua de 25 decembrie, în deplin acord cu principiile şi directivele Revoluţiei, la UGSR s-a constituit Comitetul Naţional pentru Organizarea Sindicatelor Libere din România. Revenind la mult discutata problemă a încetării existenţei şi activităţii confederaţiei, subliniem faptul că UGSR nu se putea dizolva, lichida, desfiinţa decât tot printr-un congres al acesteia, singurul for îndreptăţit statutar şi legal să hotărască soarta confederaţiei. Dizolvarea unei organizaţii este atributul exclusiv al congresului. În acest caz, conducătorii organizaţiei sindicale sau lichidatorii patrimoniului sindical sunt obligaţi să ceară instanţei judecătoreşti competente, care a operat înscrierea în Registrul Special, să facă menţiunea dizolvării organizaţiei. În mod constant şi cu stăruinţă, imediat după anul 1989, în toate împrejurările, în mod voit şi cu intenţii bine motivate, confederaţiile sindicale apărute după anul 1989 au promovat şi cultivat sintagma „FOSTUL UGSR”, deşi toate argumentele juridice, atestă că, după 1989, Uniunea Generală a Sindicatelor din România (UGSR) nu a fost desfiinţată sau dizolvată.
Multe au fost interesele pentru care UGSR să devină „FOSTUL” şi cel mai important dintre acestea se detaşează, cel legat de „PATRIMONIU”.
7,5 milioane de membri în 1989La 25 decembrie 1989, după destituirea Consiliului Central al UGSR, în baza Platformei-Program adoptată la 25 decembrie 1989, a fost aleasă o nouă conducere, şi anume: Comitetul Naţional pentru Organizarea Sindicatelor Libere al UGSR având preşedinte coordonator pe domnul Ştefan Călinescu, organism cu caracter deschis care, în perioada postdecembristă, a fost supus unor numeroase schimbări. Este cunoscut faptul (şi Statistica a confirmat) că la momentul 1989 UGSR număra 7,5 milioane de membri, iar la baza întregii activităţi desfăşurate de Comitetul Naţional al UGSR de Organizare a Sindicatelor Libere din România a stat propria Platformă-Program, adoptată în 25 decembrie 1989, în care sunt prevăzute principiile şi atributele de integrare a întregii activităţi de organizare a sindicatelor libere.
Nu este în intenţia Congresului UGSR să prezentăm în acest raport o analiză în detaliu a situaţiei economico-sociale din ţara noastră, de la evenimentele din 1989 până astazi, însă nu se poate face abstracţie de existenţa a numeroase dificultăţi ale tranziţiei economice prelungite, ca de exemplu scăderea calităţii vieţii, creşterea alarmantă a numărului celor care trăiesc sub pragul sărăciei, toate acestea putând produce intoleranţă, afectând solidaritatea socială, favorizând populismul, alimentând manifestările extremiste, având efecte dintre cele mai grave asupra instituţiilor şi a mecanismelor de funcţionare a statului.
În aceasta perioadă s-a înregistrat degradarea nivelului de viaţă al majorităţii populaţiei, inclusiv în ceea ce priveşte starea de sănătate, educaţie, calitatea mediului. Serviciile publice sunt birocratizate, infrastructura teritorială- ineficient dezvoltată, restructurarea şi modernizarea industriei se desfăşoară cu mari dificultăţi, în unele situaţii fiind clar stopată, agricultura a cunoscut un regres dramatic, privatizarea şi reaşezarea drepturilor de proprietate cunoscând multe inadvertenţe şi inerţii, asistenţa socială şi sanitară fiind precară, reţeaua de transport şi telecomunicaţii- insuficient dezvoltată.
Patrimoniul Sindical NaţionalProblema Patrimoniului Sindical Naţional trebuie abordată în legătură directă cu faptul că la constituirea acestuia au contribuit, prin cotizaţia sindicală lunară, generaţii de salariaţi. De aceea, patrimoniul UGSR este de esenţă socială şi aparţine juridic celor care l-au creat, respectiv membrilor cotizanţi ai Uniunii Generale a Sindicatelor din România.
De aici derivă recunoaşterea cu putere de „AXIOMĂ”, pe care UGSR a consfinţit-o în Statut şi Declaraţia-Program, privind dreptul indubitabil al pensionarilor, al organizaţiilor reprezentative ale acestora, de a participa la gestionarea patrimoniului sindical.
Dacă la sfârşitul anului 1989, UGSR avea în evidenţă 7,5 milioane membri cotizanţi, astăzi, dintre aceştia, 4,7 milioane sunt pensionari, creatorii patrimoniului pe care liderii confederaţiilor sindicale doreau să justifice şi să acopere abuzul administrării ilegale a patrimoniului UGSR, cu o lege iniţiată de Guvern.
Cert este, că în ciuda insistenţei acestora, niciun guvern postdecembrist nu a promovat un astfel de proiect de lege, care de fapt şi de drept era ilegal şi, cu atât mai mult, imoral, ştiut fiind că, după 1989, la patrimoniul sindical existent, noile confederaţii sindicale nu au adăugat nimic.
Dimpotrivă, confederaţiile sindicale aşa-zis „reprezentative”, trebuiau şi trebuie să răspundă mişcării sindicale naţionale, pensionarilor, la întrebările:
Cine a deblocat conturile în lei şi în valută ale Uniunii Generale a Sindicatelor din România şi pe ce bază legală? Cine a primit banii? Cine a vândut hotelul „Europa” din Eforie Nord şi peste 300 de apartamente, cluburile sindicatelor, unele case de cultură, sute de hectare din suprafeţele stadioanelor, dotările ansamblurilor artistice, cluburile şi sediile asociaţiilor sportive din structura UGSR şi unde sunt aceşti bani? Ce destinaţie au casele de cultură, sediile administrative şi cine sunt beneficiarii acestor gestionări?
Cunosc preşedinţii celor patru confederaţii că procesul-verbal care a stat la baza preluării patrimoniului UGSR a fost fals? Cunosc preşedinţii confederaţiilor că toate dividendele anuale obţinute trebuiau investite? Au cunoştinţă preşedinţii confederaţiilor de jaful produs de Tour Mirinvest, societatea căreia i-a fost dată în administrare, de către CNSLR Frăţia, locaţiile de tratament balnear şi odihnă căreia i-au revenit acestei confederaţii prin împărţirea frăţească, chiar ilegală fiind, a patrimoniului? Numai în anul 2011 Tour Mirinvest a obţinut foloase necuvenite în sumă de 732.000 euro, ceea ce reiese din ancheta DNA, dosarul fiind înaintat spre judecare la Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti. Au cunoştinţă preşedinţii confederaţiilor, CNSLR Frăţia, Cartel Alfa, BNS şi CSDR de toate activele înstrăinate şi mai ales de cel care astăzi ocupă primul loc al ştirilor privind cedarea taberei de la Năvodari? Cine a reprezentat aceste confederaţii şi SIND-ul în instanţă? Cine a dispus vânzarea sau înstrăinarea? Cât s-a divizat din active după ce s-a obţinut hotărârea judecătorească de cedare a taberei cercurilor interesate şi cine a tras foloasele după această manevră mârşavă?
Din datele pe care le deţinem până la acest moment, peste 60 de hectare au fost acaparate prin frauda care face obiectul cercetărilor în instanţă, iar după soluţionarea prin hotărâri judecătoreşti este de datoria Guvernului României ca, printr-o Ordonanţă de urgenţă sau o hotărâre de Guvern să realizeze inevitabilul act de dreptate, astfel încât tabăra de la Năvodari să revină Uniunii Generale a Sindicatelor din România.
Averea de miliarde a UGSR, jefuită constantIstoric, statutar şi organizatoric, patrimoniul UGSR nu a avut nicio legătură cu doctrina comunistă, fapt pentru care UGSR a revendicat, prin Platforma-Program, la Comitetul Frontului Salvării Naţionale (CFSN) şi Consiliul Provizoriu de Uniune Naţională (CPUN), recuperarea în totalitate a acestuia, inclusiv a aceluia care, în mod abuziv, a fost preluat de regimul comunist. În strânsă legătură cu aceste considerente subliniez că patrimoniul UGSR totaliza în disponibilităţi bancare, la 31 decembrie 1989, suma de 4,7 miliarde lei.
În afară de sumele în lei, în contul curent al UGSR mai erau evidenţiate aproximativ 2,7 milioane dolari, precum şi
patrimoniul imobiliar administrat de către Consiliul Central al UGSR, parte integrantă a bilanţului contabil la 31 decembrie 1989, constituit din: 51 de case de cultură; 19 cluburi sindicale (muncitoreşti); 17 case de odihnă şi tratament, cu peste 20.000 de locuri pe serie; 34 de sedii administrative; 291 de apartamente şi 19 garsoniere; 37 de garaje cu 89 de boxe; 344 de baze sportive; 8 unitaţi-anexă.
Blocarea patrimoniului şi a mijloacelor financiare prin adresa nr. 1143 din 04.04.1990, adresată Guvernului de către Comitetul Naţional al UGSR, constituit în 25 decembrie 1989, a fost abuziv şi barbar violată.
Consumarea sumelor în lei şi valută aflate în conturile UGSR, preluarea patrimoniului, fără bază legală, de către marile confederaţii, prin acorduri, protocoale, convenţii etc., este ilegală şi realizată pe fondul unui fals grosolan, care este confirmat, dovedit azi de Rezoluţia Direcţiei Naţionale Anticorupţie de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în Dosarul nr. 95/P/2011, sub aspectul săvârşirii de către CNSLR Fraţia a infracţiunii de înşelăciune cu consecinţe deosebit de grave prevăzute de art. 215, alin.1, 2 şi 5 C.P, conducând la inducerea în eroare a organelor administrative (Guvern, prin emiterea unor hotărâri şi ordonanţe guvernamentale), precum şi a băncilor în care se aflau fondurile băneşti ale UGSR, la nivelul anilor 1990-1991, prin prevalarea de efectele unui document fals în scopul obţinerii unor foloase materiale injuste de către CNSLR şi ulterior şi de celelalte confederţii sindicale, pricinuindu-se Uniunii Generale a Sindicatelor din România, care avea calitatea de persoană juridică, o pagubă în cuantum de circa 5 miliarde lei vechi la acea vreme (conform Informării privind fondurile şi activele care constituie patrimoniul UGSR nr. 90/16.03.1990, citat din Rezoluţia DNA).
Sind România SRL – instrumentul de fraudare a averii sindicatelorÎn continuare, prevalându-se de acelaşi document fals, s-a realizat„fuziunea” CNSLR cu FRĂŢIA, înfiinţarea Asociaţiei Na ţionale a Caselor de Cultură ale Sindicatelor, împărţirea în procente pe confederaţii a dividendelor rezultate din gestionarea patrimoniului. Înfiinţarea ilegală a societăţii comerciale SIND ROMANIA este cel mai elocvent exemplu de fraudare a patrimoniului sindical. Fără documente de proprietate, „SIND România” se divide în anul 2010, pentru interesele proprii ale liderilor confederaţiilor sindicale, în patru societăţi comerciale, pentru a da mai uşor posibilitatea unor structuri de interese economice, şi nu numai, să îşi apropie, în scopul însuşirii în proprietatea lor, a unor elemente din acest patrimoniu. Este de notorietate faptul că marea majoritate a locaţiilor de tratament şi odihnă sunt în stare avansată de deteriorare, în timp ce dividendele obţinute nu au fost investite pentru întreţinerea acestor edificii sau îmbunătăţirea calităţii serviciilor.
În ceea ce priveşte retrocedarea patrimoniului sindical ce a fost confiscat de statul român în mod nelegal, UGSR solicită restituirea în întregime a acestuia.
În structura patrimoniului, situaţii cu totul necorespunzătoare se constată în modul de exploatare a caselor de cultură şi a cluburilor care, în cea mai mare parte, nu-şi mai exercită funcţia de realizare a actului de cultură. Unele dintre acestea au fost deja vândute (IMGB, Uzina de Radiatoare, Echipament Metalic, Obiecte şi Armături Sanitare – Uremoas, Săcele, Paşcani, Topliţa, Bistriţa -, şi altele).
Cum s-a recuperat sediul central al UGSRÎn procesul de fraudare a patrimoniului se înscrie şi vânzarea celor 300 de apartamente, 40 de garaje, 45 de autoturisme, două autobuze, vasul de croazieră „Solidaritatea”, sediul din Bucureşti al UGSR (Bd. Regina Elisabeta nr. 45), care s-a aflat peste şase ani în litigii cu lichidatorul Băncii Nova care a cumpărat 74 la sută din clădire, vânzare dovedită ilegală prin Hotărârea definitivă şi irevocabilă a Curţii de Apel Bucureşti, invocată mai sus, astfel revenind în cele din urmă (în instanţă) proprietarului legal UGSR prin hotărâre definitivă, obţinând hotărâre de cadastru şi cod unic de înregistrare fiscală. În mod similar, Ansamblul Folcloric „Rapsodia Română” şi 40 de ansambluri judeţene ale sindicatelor, ce funcţionau în cadrul caselor de cultură, au fost falimentate, patrimoniul a fost înstrăinat sau, mai bine zis, fraudulos însuşit de profitorii postdecembrişti din sindicate. În acelaşi lung şir de exemple se înscrie şi înfiinţarea societăţii Fracom, din fondurile UGSR, de către CNSLR Frăţia şi apoi falimentarea acesteia, a „Romalex”, societate agricolă în Teleorman- Zimnicea, care ajunge tot prin falimentare în proprietatea domnului Pavel Todoran, fost preşedinte al CNSLR Frăţia şi, ulterior, senator la propunerea acestei confederaţii. Societatea de transport auto „AERA”, precum şi multe alte obiective importante de patrimoniu se constituie în elemente grăitoare de distrugere a patrimoniului sindical.
Peste 3 milioane de membri s-au afiliat la UGSRErodarea fiinţei juridice a Uniunii Generale a Sindicatelor din România prin jaful practicat de catre unii reprezentanţi „aleşi pe viaţă” ai confederaţiilor emergente după anul 1989, vidul de legislaţie din acea perioadă, care a determinat imposibilitatea instanţelor judecătoreşti de a soluţiona problema patrimoniului UGSR şi a reactualizării datelor de identificare ale acestuia, au condus la luarea din partea Uniunii Generale a Sindicatelor din România a unor măsuri administrative, fiscale şi juridice. Din aceste motive a fost imperios necesară crearea unei substructuri prin care UGSR să poata acţiona legal în societatea românească. Astfel, în anul 2010 a luat naştere persoana juridică UGSR înfiinţată în baza Deciziei Civile nr. 474/12.04.2010 a Curţii de Apel Bucureşti. Activitatea desfaşurată de confederaţie în perioada ce a urmat până în prezent s-a axat în principal pe latura organizatorică a confederaţiei. Datorită eforturilor depuse de membrii Biroului Executiv, a faptului că şi alte organizaţii sindicale au înţeles rolul pe care UGSR l-a avut şi îl are pe eşichierul economic şi social al naţiunii noastre, datorită faptului că în compunerea lui un accent deosebit se acordă pensionarilor şi a înţelegerii că numai prin unire şi coalizare putem deveni o voce credibilă şi responsabilă în determinarea unor măsuri la nivel naţional, la data de 17.11.2012 avem în componenţă un numar de circa 3.250.000 de membri structuraţi pe şase federaţii, 10 sindicate judeţene ale pensionarilor şi 12 uniuni judeţene ale sindicatelor din structura UGSR. De asemenea, ca o recunoaştere a faptului că UGSR este proprietarul juridic al patrimoniului, în ultima perioadă, prin hotărâre definitivă a Curţii de Apel Timişoara şi hotărâre de cadastru, a fost intabulat sediul administrativ şi casa de oaspeţi de la Timişoara, casa de cultură de la Sf. Gheorghe, în prezent aflându-se pe rolul instanţelor din diferite zone ale ţării un număr important de elemente de patrimoniu sindical, în special sedii administrative.
Direcţii de acţiuneAş dori ca, de la Înalta Tribună a acestui forum suprem de conducere a confederaţiei noastre, să lansez şi să fie receptată rugămintea de a se înţelege clar că pentru UGSR patrimoniul sindical nu este un scop în sine şi nici principalul deziderat al existenţei sale prezente şi viitoare. Dar dramatismul fără precedent trăit de români în aceşti ultimi 22 de ani – când, deşi nimeni nu a dorit, „cuvântul de ordine” a fost distrugerea a tot ce a clădit acest popor în zbuciumata sa istorie, mai îndepărtată sau mai apropiată, ceea ce a condus la dispariţia a nenumărate (sute, mii chiar) unităţi economice, multe de importanţă naţională – să înceteze în România. Dorim ca prin recuperarea acestui patrimoniu social să se poată vorbi despre un început de normalitate atât de legitimă, de dorită şi, în acelaşi timp, firească şi pentru trăitorii acestei ţări.
Şi pentru că spuneam că, până la urmă, nu patrimoniul este principalul scop al activităţii UGSR, vreau să precizez clar că în central preocupărilor confederaţiei prin statut şi documentele programatice, prin rezoluţiile acestui congres să se situeze preocuparea pentru munca şi viaţa salariaţilor şi a pensionarilor.
Iată de ce, avem în atenţie un număr important de direcţii de acţiune, dintre care câteva vă rog să-mi permiteţi să vi le prezint:
Acum sunt condiţiile optime, acum s-au concretizat şi clarificat toate aspectele juridice legale, ca în acest congres, ce va deveni unul istoric, să realizăm actul de voinţă al membrilor de sindicat salariaţi şi pensionari, să realizăm fuziunea dintre cele două structuri: Uniunea Generală a Sindicatelor din România, înfiinţată în baza Sentinţei nr. 43/1945 a Tribunalului Ilfov, şi Uniunea Generală a Sindicatelor din România înfiinţată în baza Deciziei Civile nr. 474/12.04.2010 a Curţii de Apel Bucureşti.
Astfel, putem spune tuturor că Uniunea Generală a Sindicatelor din România a fost, este şi va fi organizaţia profesională şi socială a salariaţilor şi a pensionarilor din România.
AŞA SĂ NE AJUTE DUMNEZEU!
preşedinte executiv,
Marin Iancu
Declaraţie – Programprivind obiectivele şi direcţiile de acţiune ale Uniunii Generale a Sindicatelor din România în vederea întăririi coeziunii şi solidarităţii sindicatelor din România Uniunea Generală a Sindicatelor din România (UGSR) s-a constituit încă din 13 – 15 august 1906 ca partener social pentru soluţionarea problemelor majore apărute în reevaluarea rolului INDIVIDULUI, al salariatului în societatea românească.
Pentru atingerea scopului propus, Uniunea Generală a Sindicatelor din România s-a definit organizatoric ca o formaţiune bine structurată la nivel central şi în teritoriu, dinamică şi angajată deplin pentru a reprezenta social, în prezent şi în viitor, salariaţii care cred în necesitatea împlinirii şi afirmării demnităţii omului, prin exercitarea neîngrădită a dreptului său la muncă şi la libertăţile fundamentale. Totodată, am dorit conştientizarea şi creşterea răspunderii sale faţă de valorile civilizaţiei avansate, de atenuare a contradicţiilor etapei actuale dintre aspiraţiile salariatului şi obligaţiile sale faţă de societate. Contextul economico-social în care acţionează sindicatele în actuala etapă este puternic marcat de o gamă largă de aspecte ce definesc o situaţie de criză care afectează profund interesele profesionale, economice, sociale şi, nu în ultimul rând, drepturile salariale ale membrilor de sindicat. UGSR este un promotor al doctrinei democraţiei şi solidarităţii sociale adaptată la cerinţele reale, precis conturate şi bine înţelese ale societăţii româneşti contemporane. UGSR este intens preocupată şi îngrijorată de stadiul şi ritmul scăzut de dezvoltare în care se află ţara noastră, de grijile şi doleanţele mereu amânate ale poporului, de cursul prea şovăielnic, nesigur şi puţin responsabil în care evoluează destinul naţional. Nu este în intenţia Uniunii Generale a Sindicatelor din România să prezinte în această Declaraţie- Program o analiză în detaliu a situaţiei economico-sociale din ţara noastră, însă nu se poate face abstracţie de existenţa a numeroase dificultăţi ale tranziţiei economice prelungite, cum ar fi: scăderea calităţii vietii, inegalităţile sociale, creşterea numărului celor care trăiesc sub pragul sărăciei.Toate acestea pot produce intoleranţă, afectează solidaritatea socială, favorizează populismul, pot alimenta manifestările radicale şi extremiste, având efecte dintre cele mai grave asupra instituţiilor şi mecanismelor de funcţionare ale statului. Societatea românească este încă marcată de consecinţele managementului defectuos din activitatea economică şi socială, care a condus la diminuarea autorităţii şi eficienţei instituţiilor statului şi a afectat coeziunea civică şi echilibrul social. Rezultatele ineficiente sunt concludente în derularea reformei şi au determinat, în timp, diminuarea resurselor alocate pentru modernizarea societăţii şi reducerea perioadei de aşteptare a cetăţeanului confruntat cu un proces de pauperizare accelerată. Nucleul concepţiei solidarităţii sindicale îl constituie interesele reale ale salariaţilor. Potrivit acestei viziuni, omul – fiinţă socială complexă şi contradictorie – nu evoluează într-un cadru abstract, pe o traiectorie redusă la interpretări şi idealuri, ci acţionează şi se modelează într-un timp şi spaţiu real, confruntat cu asprimea şi diversitatea problemelor vieţii. Filozofia conceptuală a doctrinei sindicale recunoaşte şi conferă omului prerogativele şi răspunderea de a ghida destinul social, cu condiţia ca proiectele şi modalităţile de aplicare să fie permanent şi lucid raportate la realitate. Delimitându-se ferm de orice concepţie sau tentativă de întoarcere la modelele discreţionare ale comunismului, evitând totodată să fetişizeze modelele antebelice – de care ne despart prea multe decenii, Uniunea Generală a Sindicatelor din România susţine şi promovează conceptul solidarităţii sociale democratice care să respecte în egală măsură tradiţia, specificul naţional şi imperativele viitorului. Pornind de la principiile de bază ale solidarităţii sociale, ale umanismului real, Uniunea Generală a Sindicatelor din România îşi întemeiază conceptele de valori şi strategia pe criterii analitice, respingând clişeele şi atitudinile rigide, punând sub semnul îndoielii declaraţiile abstracte, demagogice şi înşelătoare.
Deschisă pentru democraţia reală, reprezentativă şi participativă, Uniunea Generală a Sindicatelor din România se opune cu fermitate tentativelor de conducere totalitară, oricare ar fi motivaţia acestora şi nu împărtăşeşte absolutizarea unor modele încremenite în practici învechite. Noi considerăm că apanajul democraţiei româneşti trebuie să fie cel al dialogului social. UGSR doreşte şi luptă pentru emanciparea şi prosperitatea întregii populaţii a României. Pentru împlinirea acestui deziderat este necesară retragerea graduală a statului din economie, simultan cu crearea şi extinderea proprietăţii private autentice, cu formarea clasei mijlocii, încurajarea întreprinzătorilor privaţi, relansarea producţiei. În concepţia noastră trebuie regândită şi gestionarea mai eficientă a proprietăţii publice în sectoarele în care ea se menţine în mod justificat. Statutul, programul şi oferta dialogului social pe care le promovăm în plan social justifică în mod real locul pe care îl ocupăm în constelaţia sindicală românească. Acest loc ne-a creat multiple valenţe de parteneriat, disponibilitatea de dialog, deschiderea pentru colaborarea constructivă cu structuri patronale şi sociale care acceptă principiile democratice. Delimitându-se categoric şi contestând extremismul social şi politic (indiferent de culoare şi motivaţie), Uniunea Generală a Sindicatelor din România consideră că toate forţele politice şi civile care doresc prosperitatea acestei ţări, trebuie să înţeleagă că nu poate exista fericire în izolare şi sărăcie, iar creşterea gradului de civilizaţie şi prosperitate a fiecărei societăţi este strâns legată de împlinirea prosperităţii omului, iar de fericirea individului depinde stabilitatea societăţii în ansamblu. Pentru a susţine în faţa membrilor săi conceptele şi valorile morale care o legitimează, Uniunea Generală a Sindicatelor din România va acţiona în mod obiectiv şi responsabil de pe poziţiile intereselor naţionale. In acest sens se impune cunoaşterea temeinică a problemelor economice şi sociale, a realităţilor în care trăim; organizarea corespunzătoare care să asigure funcţionarea fluentă a tuturor sectoarelor de activitate; buna cunoaştere şi repartizare a forţelor materiale şi umane. Aceste cerinţe îşi găsesc concretizarea în atribuţiile şi îndatoririle statutare, consemnate de către fiecare organizaţie sindicală în statutele proprii. UGSR va manifesta permanent receptivitate faţă de agendele reale ale societăţii civile româneşti şi îşi declară capacitatea de cooperare cu toate forţele politice şi oganizaţiile neguvernamentale care îşi asumă cu responsabilitate şi loialitate proiectul naţional de reconstrucţie a unei Românii moderne şi prospere. În ansamblul structurii economice şi sociale a unei democraţii reale, Uniunea Generală a Sindicatelor din România consideră drept obiectiv esenţial reevaluarea rolului individului în societate. Dacă nu se va asigura controlul social elementar împotriva dezechilibrelor şi abuzurilor, nu se pot realiza, mai ales în această lume destructurată prin individualism. Totodată nici prosperitate, nici libertate, nici demnitate şi, drept urmare, nici coeziune socială,ca un prim element al coeziunii naţionale nu pot exista. Din această raţiune, considerăm că potenţialul creator al producătorilor de bunuri materiale şi spirituale, precum şi valoarea iniţiativelor trebuie promovată şi stimulată, cu respectarea legilor şi în strânsă legătură cu guvernarea morală, cu accent pe respectarea demnităţii umane şi a responsabilităţii sociale. UGSR consideră că, în prezent şi pentru viitor, redresarea şi relansarea producţiei materiale în serviciul oamenilor, în folosul societăţii în ansamblul ei, constituie garanţia consolidării şi afirmării unui sistem trainic al democraţiei, al libertăţii şi responsabilităţii. În consecinţă, proiectarea dezvoltării societăţii româneşti în perioada imediat următoare trebuie să aibă în vedere direcţiile strategice ale creşterii economice, pornind de la starea actuală a industriei, agriculturii, transportului, comerţului, serviciilor, de la cauzele reale ale crizei în care se află economia naţională. I. Uniunea Generală a Sindicatelor din România va promova ca obiective esenţiale şi imediate, următoarele: 1. Evaluarea lucidă, realistă a stării societăţii româneşti ca o problemă de responsabilitate socială majoră în care Uniunea Generală a Sindicatelor din România înţelege să se implice expres, ca parte componentă a pluralismului democratic al societăţii. II. Creşterea contribuţiei şi capacităţii de acţiune a sindicatelor în consolidarea democraţiei şi coeziunii sociale. UGSR consideră esenţial pentru perfecţionarea vieţii democratice, a statului de drept şi societăţii civile să se acţioneze în următoarele direcţii: 2. UGSR va acorda atenţie întăririi justiţiei, pornindu-se consecvent de la prevederile constituţionale potrivit cărora cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări, nimeni nefiind mai presus de lege; sprijinirea constituirii Tribunalelor muncii şi a instituţiei “Avocatul poporului” şi exercitarea de către acesta a rolului esenţial ce-i revine în apărarea drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor, a celor lezaţi în exercitarea lor. III. Sindicatele participante active la democratizarea vieţii economice şi sociale 1. Pornind de la realităţile economiei de piaţă specifice României, Uniunea Generală a Sindicatelor din România consideră că democratizarea vieţii economice implică organizarea şi dezvoltarea la nivel naţional a unui sistem de control social al societăţii civile asupra respectării deciziilor economice şi sociale adoptate de către factorii responsabili stabiliţi prin lege. În acest sens, se va acţiona pentru: IV. Dezvoltarea şi creşterea eficienţei parteneriatului şi dialogului social În plan organizatoric, crearea unui sistem consolidat de dialog social adaptabil si integrat în procesul de elaborare şi implementare a politicilor naţionale, va constitui o preocupare permanent a Uniunii Generale a Sindicatelor din România. În acest sens se va acorda atenţie creşterii eficienţei şi perfecţionării acestui act democratic pentru care se va avea in vedere : V. Coordonatele relansării economice durabile trebuie să răspundă cât mai realist intereselor naţionale majore ale cetăţenilor români, în care scop se va acţiona în următoarele direcţii: 1. În procesul relansării economice al trecerii la economia socială de piaţă este necesar să se asigure implicarea mai activă a statului, nu prin măsuri administrative ci prin sporirea eficienţei Parlamentului, Guvernului, a instituţiilor financiar bancare de stat şi private. Se impune, în acest context, folosirea cu maximum de randament a instrumentelor specifice economiei sociale de piaţă, dezvoltarea parteneriatului economico-social între toţi factorii meniţi să contribuie la redresarea economică. 3. Întemeiată pe datele realităţii şi pornind de la cerinţele socio-umane raţionale, este necesar ca strategia dezvoltării pe o perioadă determinată să fie supusă dezbaterii publice şi parlamentare pentru a deveni lege, cuprinzând, într-o viziune unitară, problematica restructurării şi eficientizării economiei naţionale . VI. Serviciile pentru populaţie, ocuparea forţei de muncă şi protecţia socială UGSR consideră că, în condiţiile economice actuale, serviciile pentru populaţie, ocuparea forţei de muncă, protecţia socială şi asigurarea condiţiilor pentru un trai decent a majorităţii populaţiei constituie un obiectiv prioritar al ieşirii din situaţia critică existentă. În consecinţă, acţiunile sindicatelor vor viza următoarele priorităţi şi obiective : 1. Structura învăţământului de stat şi particular va trebui să ia în considerare nevoile de dezvoltare economică şi socială a ţării, tendinţele moderne din ştiinţă şi tehnică. 2. În asigurarea caracterului democratic al învăţământului trebuie să se acţioneze pentru crearea de condiţii tuturor tinerilor merituoşi, elevi şi studenţi pentru a asigura cadre de elită în toate domeniile şi de a crea condiţiile afirmării viitoarelor generaţii de intelectuali ai ţării. 3. Instituirea răspunderii publice a şcolii pentru rezultatele şi performanţele obţinute, în corelare cu apariţia pieţei şcolare, asigurarea de manuale, aparatură si materialele didactice necesare procesului de învăţământ. 4. Creşterea rolului corpului profesoral şi ridicarea continuă a nivelului de pregatire a cadrelor didactice potrivit ritmului contemporan de dezvoltare a ştiintei şi culturii; asigurarea unui statut social demn cadrelor didactice din învăţământul de toate gradele. 5. Promovarea cercetării, îndeosebi în sfera ştiinţelor economice şi sociale ca principal instrument al evaluării realităţilor şi soluţionării problemelor dezvoltării economico-sociale; situarea cercetării ştiinţifice între obiectivele prioritare ale strategiei naţionale de dezvoltare, ca modalitate de exprimare a promovării interesului naţional de către factorii politici şi structurile societăţii civile. 6. Structurarea activităţii de cercetare potrivit exigenţelor imediate şi de perspectivă ale României şi asigurarea unor măsuri corespunzătoare de finanţare; introducerea mecanismelor competiţionale specifice pieţei ştiinţei şi tehnologiei pe baza unor priorităţi ale relansării economiei naţionale. 7. Dezvoltarea activităţii de cercetare prin acordarea unor facilităţi economico-financiare; utilizarea unor mecanisme şi instrumente economice care să sprijine cercetarea ştiinţifică, a celei aplicative în special, în raport cu obiectivele generale pe care le are România în procesul integrării în structurile politice şi economice europene. VIII. Reconstrucţia morală a societăţii româneşti şi imperativele echităţii fiscale În concepţia Uniunii Generale a Sindicatelor din Romania, constituie obiective programatice de o deosebită însemnătate pentru viitorul ţării educarea morală şi civică a membrilor de sindicat, formarea deprinderilor democratice, de participare responsabilă la exercitarea libertăţilor, creşterea încrederii în regenerarea prin muncă şi creaţie materială şi spirituală, asimilarea organică a valorilor umane şi distanţarea de orice formă de manifestări ce tind a înjosi fiinţa umană, a degrada relaţiile dintre individ şi comunităţile sociale. 2. Interesele ţării impun să se realizeze un climat de toleranţă şi înţelegere naţională, diversitatea de opinii şi confruntări necesare şi fireşti într-un cadru democratic, presupun dialogul si schimbul de idei. În acest sens şi în acest spirit corespunzător statutului şi programului său, Uniunea Generală a Sindicatelor din România îşi declară disponibilitatea de cooperare cu toate forţele politice şi sociale interesate. IX. Integrarea principiilor şi obiectivelor Uniunii Generale a Sindicatelor din România în asamblul democraţiei sindicale În stabilirea obiectivelor generale pe care le urmăreşte Uniunea Generală a Sindicatelor din România pleacă de la analiza realistă a raportului între necesităţile şi aşteptările oamenilor şi resursele de care dispune societatea, răspunzând imperativului schimbării stărilor de lucruri existente, nu de o manieră utopică, ci în mod profund activ şi responsabil. X. Democraţia, statul de drept şi societatea civilă. Pensionarii, dreptul de integrare al acestora în structurile sindicale 1. UGSR împărtăşeşte convingerea că drumul spre consolidarea democraţiei pluraliste şi a statului de drept este ireversibil, acesta corespunzând interesului naţional de sincronizare a ţării cu tendinţele pozitive actuale şi de perspectivă pe plan european şi mondial. În acest sens, Uniunea Generală a Sindicatelor din România consideră esenţial pentru perfecţionarea vieţii democratice a statului de drept şi a societăţii civile, ca organele şi organizaţiile sindicale să acţioneze în următoarele direcţii: 2. UGSR consideră că instaurarea unei democraţii autentice în viaţa economică este o necesitate absolută fără de care democratizarea politică nu poate fi nici autentică, nici stabilă. Pornind de la realităţile specifice societăţii româneşti, Confederaţia apreciază că democratizarea vieţii economice implică în mod necesar dezvoltarea unui sistem de control social asupra deciziilor economice la toate nivelurile. 3. În acelaşi larg context de integrare în structurile decizionale ale Confederaţiei, Uniunea Generală a Sindicatelor din România se înscrie recunoasterea statutară a dreptului legitim al pensionarilor de a se grupa în sindicate şi de a avea o bună conlucrare cu sindicatele din sfera activă a societăţii. 4. UGSR va acţiona pentru asigurarea unei reale protecţii sociale, a unui trai decent, de sprijinire şi întrajutorare astfel încât pensionarii, vârstnicii şi alte persoane defavorizate să: ConcluziiEvoluţia social-istorică a mişcării sindicale din România evidenţiază că la Congresul din 13-15 august 1906, prin statutul şi rezoluţiile adoptate, au fost puse bazele unităţii sindicale naţionale şi, odată cu aceasta, patrimoniul sindical devine unitar, indivizibil şi netransmisibil. CONGRESUL UNIUNII GENERALE A SINDICATELOR DIN ROMÂNIA
BUCUREŞTI 17 NOIEMBRIE 2012 |